måndag 10 december 2012

Recension av böckerna "December" och "Jag kommer hem igen till jul"

Hej!

För några veckor sedan landade dessa två recensionsex hemma hos mig. Detta är två riktiga lyxböcker. Stora, välgjorda och omslaget är vacker och när man stryker handen över omslagen så riktigt känner man hur lyciga de faktiskt är med sin strukturyta. Jag älskar sånt! Inga slit och släng böcker det här inte.

Om vi börjar med boken "December - från adventspyssel till nyårspartaj" som är skriven av Johanna Westman och Jens Linder och utgiven av Bonnier Fakta.
Som namnet avslöjar innehåller den här boken allt och lite till som hör till december månad. Främst består boken av en massa recept, men även en del julpyssel och dekorationsidéer. Det finns även lite annat roligt att läsa som tex "Quick fix för julen", förslag på decemberplanering och lite roligt fakta om julen. Boken är fylld med vackra fotografier (Ulrika Pousette)och härliga collage (Pia Koskela) och det är en ren fröjd att bläddra i den, från början till slut. Det här är en sån bok som är min dröm att någon gång få ge ut, fast å andra sidan beshövs inga fler julböcker efter den här för den har liksom allt! Spring och köp den säger jag!

Boken finns bland annat hos Bokus och Adlibris för drygt 200kr.

Foton: Ulrika Pousette

Bok nummer två är alltså den efterlängtade boken "Jag kommer hem igen till jul" av Peter Jöback och Lena Katarina Swanberg. Även denna från Bonnier Fakta. Här berättar Peter sin historia om sina jular som han upplevt. Grunden till varje kapitel är en låt från hans julalbum med samma namn med tillhörande berättelse. Det här är en ärlig bok. En sorgen bok. En varm bok. En otroligt vacker bok i dubbel bemärkelse. Jag hade höga förväntningar på den här boken efter de recensioner jag läst och mina förväntningar infriades rakt igenom. Jag har har bestämt att jag ska läsa boken igen i mellandagarna, för det här är en sådan bok som tål att läsas om och om igen. Man blir påmind om vad julen faktiskt handlar om och under tiden jag läste insåg jag hur oväsentliga alla dessa måsten och traditioner egentligen är, det är inte det julen handlar om egentligen. Denna bok ska jag läsa varje år när julstressen sätter in, för att på så sätt hitta tillbaka till julens kärna som handlar om att uppskatta sina nära och kära mer än vad man uppskattar en perfekt julgran eller ett pedantiskt städat julhem. Som bonus till boken får man hans julkonsert på DVD som jag ser fram emot att titta på under julhelgen.

Även denna bok finns att köpa på Bokus och Adlibris för drygt 200kr.

Foton: Anders Thessing