torsdag 20 september 2012

Jul i Tofvehult - en recension

Hej alla rara julälskare!

För några veckor sedan kom den här fina boken med posten, Jul i Tofvehult av Lena Göransson från förlaget Kakor & Monster, men det är inte förrän nu som jag har haft tid att läsa igenom den ordentligt. Det är en mysig kokbok med både gamla klassiker och spännande nyheter. Boken är uppdelad i kapitlen första advent, andra advent, lucia, tredje advent, kvällen innan julafton, julafton, juldagen, mellandagarna, nyår och tjugondag knut, och här hittar man, förutom bra recept på mat, även recept på julgodis, bröd, kakor juldrinkar, julsnapsar och en massa annat skoj. Jag har redan hittat några nya favoriter som måste stå på mitt julbord i år, bland annat "Uppesittarpaj", "Ugnsomelett med räkor", "Risgrynskaka med kardemumma", "Saffranspotatissallad"... ja listan kan göras lång! Även saffranssnaps låter lockande för mig som älskar saffran men alltid tackar nej till snaps, detta kanske kan vara ett bra alternativ så jag också får vara med och skåla till "Hej tomtegubbar..."Jag kan villigt erkänna att jag egentligen inte är något större matfantast, det är köttbullar, prinskorv, potatis och julskinka som gäller för mig. Så att jag ens vill ge mig på att laga mat (vilket jag aldrig gör, det sköter maken) säger en hel del om hur sugen på dessa recept jag är. Jag har länge funderat på att införa lite julnyheter på julbordet för att jag själv ska få njuta lika mycket som alla andra runt bordet men har inte vetat vad, men nu är det problemet löst! En riktig mysig bok och bilderna andas verkligen"en klassisk gammaldags jul på landet". Jag fick till och med gåshud första gången jag öppnade boken för oj vilka julkänslor den gav mig. Boken hittar ni hos bland annat Bokus och Adlibris.

Kramar