fredag 5 november 2010

Julskivan "Vår jul" - en recension

Igår fick jag hem julskivan "Vår jul" med Shirley Clamp, Sanna Nielsen och Sonja Aldén. Jag beställde den från cdon.com och eftersom jag förhandsbokade den så fick jag den signerad av alla tre. Lite extra roligt att spara den när den är signerad. Kan tillägga att även Malena Ernmans julskiva och Sarah Dawn Finers julskiva går att få signerad om man förbokar.
...
"Vår jul" innehåller 12 låtar, 6 låtar där alla tre sjunger tillsammans och så sjunger varje artist 2 låtar själv. På skivan är det 7 låtar som är riktigt bra (mest gamla godingar) och det är när de sjunger tillsammans som de är bäst. Låten "Dagen är kommen" som sjungs av Sanna Nielsen är bäst på hela skivan, helt magisk! Deras versioner av "Gläns över sjö och strand", "Jul, jul, strålande jul" och "Bereden väg för herran" är också väldigt vackra. En annan favorit är "Så mörk är natten i midvinterid", en riktig luciasång. Även deras låt "Vår jul" som jag tror är nyskriven kan bli en favorit om jag får lyssna lite mer på den.
...
Många av de nyare låtarna kan jag ännu inte uttala mig om eftersom jag aldrig har hört dem förut och då tar det ofta ett tag för mig innan de har sjunkit in och blir bra, de måste få en chans att växa fram. Jag har bara lyssnat igenom skivan lite snabbt, väntar till första advent innan det blir mer julmusik. Största besvikelsen var Sonja Aldéns två låtar "Pie Jesu" och "Maria", de tilltalade mig inte alls men även de kanske blir bättre med tiden.
...
Jag hade stora förhoppningar på den här skivan eftersom jag älskade deras förra julskiva "Our Christmas" som har blivit ett måste vid jul för mig. Men även det här skivan är riktigt bra, kanske inte riktigt lika bra som första men helt klart värd att köpa om man gillar deras röster. Den får 4(++++) i betyg!
Trevlig fredagkväll!